Jak to probíhalo
Začali jsme s psaním a počítáním. Pomalu a podle toho, jak a na co se mi jevilo moje dítě právě zralé. Protože každé dítě je na určité věci zralé v určitém okamžiku.
To je druhá věc, v níž nesouhlasím se vzdělávacím systémem, který nalévá do skupiny dětí určité informace v určitém věku bez ohledu na jejich stupeň zralosti, tyto informace přijmout. Staví do jedné řady ryby, ptáky, savce, plazy, hmyz, bakterie a viry (omlouvám se biologům a přírodovědcům) a všechny hromadně chce naučit lézt na stromy a létat!
První třída proběhla víceméně hraním. Počítali jsme cokoliv, co se hodilo. Plyšáky, Lego, auta, náboje do Nerfu, šípy (mám kluka :) ). Manžel vyrobil luk, kuši, dřevěné prolézačky, šplhací lana a na zahradě bylo dost prostoru a stromů. Tím jsme splnili téma "tělocvik". Syn měl pohybu dost každý den.
Sezení bylo nutné u psaní. Ale i tak jsme psali i prstem do vzduchu, do zamlženého zrcadla, do písku, sněhu, na záda...kde se dalo.
Prvouka šla sama. Stačilo zajít ven, a to jak v první, tak i ve druhé třídě. Vše se dalo vypozorovat, zjistit.
Písanka byla nutností, jinak se dítě psát nenaučí. Ale mimo jiné jsme zavedli deníček. Denně zapsat 5 vět o tom, co synek dělal, kde byl nebo co se mu líbilo. Přirozeně dbát na krasopis. Tento zvyk přetrvává dodnes - tedy deníček a dohled nad čitelností písma :).
Měli jsme písanku na čísla a na písmenka. Každý den něco, když to nešlo, dělali jsme něco jiného. Denně jsme rozcvičovali veselými cviky ruku, zkoušeli jsme psát levou, aby synek viděl, že opravdu nemá nadání na psaní oběma rukama. Bylo to celkem poučné i pro mě :)
Psali jsme i nohama, byť jen do vzduchu vleže na zádech, čímž jsme plnili pohybovou stránku, ve škole zvanou tělocvik. Skákali jsme na trampolíně hned po ránu, posnídali jsme venku na sluníčku, za deště v pergole u krbu nebo doma u okna, popovídali jsme si o uplynulém dni a čemkoliv, čímž jsme se rozmluvili a pak jsme se dali do "učení". Denně jsme mu věnovali 1 hodinu, týdně 4 dny. Pátek jsme si vyčlenili na různé aktivity (já úklid, synek třídění hraček nebo bazén a podobně).
Jednou měsíčně jsme jezdili do bazénu. A hodně venku na kole, co počasí dovolilo.
Doma jsme dělali různé experimenty - domácí mýdla, domácí jogurty, chleby, muffiny, vystřihovali jsme, zkoušeli malovat tuší, škrábat do tuše na voskovém podkladu, foukat brčkem, malovat prstem... do školy jsme pak nesli krabici výrobků (kromě muffinů, jogurtů a chlebů :D).
Před Vánocemi jsme se zhruba od 15. prosince už neučili. Tedy - my se učili, ale synek to netušil. Dělali jsme totiž těsta - vážili, měřili, váleli, vykrajovali, pekli. Procvičoval zručnost, matematiku, svou sílu i trpělivost.
V lednu jsme zase začali s učením. Písmenka jsme pilovali, aby byla rovnoměrná. Psali jsme dopisy babičce a dědečkovi a slavnostně je nosili na poštu. Naučili jsme se psát smsky :), to je taky důležité :). A rovnou v Androidu :). I když synek zmákne i tlačítkový :)
Přišlo jaro. Hodně času jsme trávili učením venku. Doma jsme chvíli psali a počítali. Manžel se zapojil do matematiky a synek začal sčítat do dvaceti a po pár týdnech do nekonečna. Venku jsme stavěli lesní domečky z mechu, šišek a kamínků, pozorovali jsme ptáky, kteří přilétali, krmili jsme je totiž celou zimu, vyráběli jsme jim domácí chuťovky ze sádla, loje a semínek. Sledovali jsme, která rostlina vyroste nejdřív. Zase vyhrál modřenec a sněženka :).